Tuesday, November 18, 2008

MAKLUMAT TAMBAHAN


6 OKTOBER 2008



Penulis cuba mengakses web yang berkaitan dengan pemikiran kritikal dengan menggunakan kata kunci ‘pemikiran kritikal-saemah’ dan menjumpainya pada http://pkukmweb.ukm.my/~fpendidikan/penerbitan.html yang mengandungi 97 senarai jornal SCOPUS. Saya cuba mencari jornal yang dikarang oleh Dr. Saemah dan Dr.Hajah Siti Fátimah. Di sini, saya meng’klik’ pada :-

1)Saemah Rahman & Siti Fatimah Mohd Yassin, 2007, Aplikasi pemikiran kritikal dalam penggunaan sumber maklumat daripada internet untuk menyokong pembelajaran sepanjang hayat , Proceeding International Conference on Lifelong Learning, Hlm. 414-421

2) Saemah Rahman & Siti Fatimah Mohd Yassin, 2007, Cabaran pembelajaran dalam persekitaran hipermedia , Seminar Kebangsaan Isu-Isu Pendidikan Negara Ketiga ,Hlm. 301-306

3) Saemah Rahman dan Siti Fatimah Mohd Yassin , 2007 Pengarang, , Melatih Pelajar Belajar Cara Belajar: Bagaimana guru mengimplementasikannya dalam bilik darjah , prosiding seminar international pendidikan serantau III , 260-269

4) Siti Fatimah Mohd Yassin & Saemah Rahman (2007) , 2007 Pengarang, , Pengintegrasian Interdisiplinari Melalui Pembelajaran Berasaskan Masalah Dengan Teknologi Dalam Latihan Perguruan. , Prosiding Seminar Kebangsaan JPPG 2007: Teknologi dan Innovasi dalam Pendidikan , 379-389

Selain itu, saya juga mencari dalam http://pkukmweb.ukm.my/japss/index.php?pageNum_tesis=12&totalRows_tesis=130&catsis=74&view=tesis. Hasilnya, saya menemui artikel yang berkaitan pemikiran kritikal, Penerbitan - Buku / Bab Dalam BukuPemikiran kritikal dan strategi metakognitif dalam mengakses dan mempelajari maklumat daripada internet. Buku Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran.
Tindakan selanjutnya, saya cuba mencari buku tersebut dan menyalin kembali artikel tersebut sekadar untuk bacaan dan saya merasakan ia sesuai untuk dimuatkan dalam laman refleksi saya.

Sehubungan dengan itu, saya juga mendapati artikel dalam web berkenaan karangan Dr. Saemah Rahman & Dr. Siti Fatimah Mohd Yassin, 2007,yang bertajuk :
Aplikasi pemikiran kritikal dalam penggunaan sumber maklumat daripada internet untuk menyokong pembelajaran sepanjang hayat:

No comments: