Thursday, November 20, 2008

PROSES MEMBANGUNKAN BLOG



URUTAN PROSES

APAKAH YANG PERLU SAYA LAKUKAN DULU?

Dalam membina pelan tindakan :-

Persoalan yang timbul disini ialah, apakah perkara utama yang perlu saya lakukan terlebih dahulu sebelum memulakan tugasan mencipta blog ini.

Jawapan saya: Memilih tajuk “Mengubah Ciptaan Allah”.

Sehubungan itu, saya juga memikirakan berkenaan apakah objektif saya melaksanakan tugasan ini?

Jawapan saya:
1) Penulis ingin memberi kefahaman yang jelas kepada seluruh masyarakat umumnya serta pelajar khususnya yang masih kabur lagi dengan masalah-masalah yang berkaitan dengan hukum serta perkara-perkara yang termasuk dalam perbuatan mengubah ciptaan Allah.

2) Sehubungan itu juga, blog ini sesuai untuk dijadikan rujukan kepada semua lapisan masyarakat kerana penulis telah membuat pautan-pautan kepada permasalahan yang timbul berhubung perbuatan yang dianggap mengubah ciptaan Allah.

3) Penulis merasa berbesar hati dengan blog yang dicipta ini kerana dapat memperbetulkan salah faham berhubung soal agama yang berkaitan dengan hukum yang ditetapkan Allah.

Apa yang ingin saya capai?

Jawapan saya:
Lahirnya cetusan idea untuk memilih tajuk ini, adalah kerana penulis berhadapan sendiri dengan masyarakat yang melakukan perbuatan tersebut, lalu penulis merasakan bahawa pengetahuan agama yang tidak mendalam menyebabkan perbuatan yang mengubah ciptaan Allah ini berleluasa dikalangan masyarakat Islam di Negara ini. Diharapkan blog yang dicipta penulis ini sedikit sebanyak dapat memperbetulkan salah faham serta menyedarkan orang yang melakukan kesilapan untuk kembali berubah selepas mengetahuinya. Moga-moga mereka mendapat pengampunan daripada Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani. Insya-Allah….

Dalam peringkat merancang:-

ADAKAH OBJEKTIF YANG HENDAK DICAPAI JELAS??

Jawapan saya:

Setelah menyenaraikan objektif ketika membina pelan tindakan, ia membantu penulis membuat gambaran dan membantu memberi petunjuk serta panduan kepada penulis untuk melaksanakan objektif yang dibina bagi memastikan tugasan selanjutnya dapat dilaksanakan mengikut turutan yang betul dalam usaha mencapai objektif.

Adakah ia cukup mendalam dan luas bagi isu yang hendak diselesaikan?

Jawapan saya:
Web yang dicari hendaklah bertepatan dengan tajuk dan objektif yang ingin dicapai dari sudut kejelasan, ketepatan, dan keterperinciannya untuk membantu penulis menangani isu yang hendak diselesaikan. Ia cukup penting untuk memberi penjelasan yang mendalam untuk menyedarkan masyarakat yang keliru,leka dan lalai dengan dunia serta terpengaruh dengan pengaruh Barat dan rakan sebaya.

Adakah kategori dan sub kategori relevan dengan topik?

Jawapan saya:

Web yang dipilih menepati dan bersesuaian dengan topik yang hendak dibincang dan diselesaikan.


Dalam peringkat menilai:-

MENILAI STRATEGI & HASIL PENCARIAN YANG DIJALANKAN..

Apa strategi yang digunakan?

Jawapan saya:

3 langkah asas iaitu:
1) membina pelan tindakan
2) memantau pelan
3)menilai pelan tindakan

Sejauhmana strategi itu dijalankan dengan baik?

Jawapan saya:
Mengikut turutan 3 langkah asas
Menilai dari segi:-
1)kejelasan, 2)ketepatan, 3)keterperincian, 4)logik, 5)relevan, 6)mendalam, 7) luas, 8)significan dan 9)adil.

No comments: