Tuesday, November 18, 2008

METAKU


10 SEPTEMBER 2008

Terlebih dahulu, semasa melayari laman web Metaku , www.3metaku.com/
saya dikehendaki login, daftar metaku sebelum dapat masuk melayari laman web tersebut. Web Metaku merupakan salah satu panduan untuk mengakses dan mempelajari bahan dalam persekitaran pembelajaran hipermedia dengan mengamalkan strategi metakognitif dan memfokus kepada dua bentuk pembelajaran iaitu pembelajaran dalam talian dan luar talian.Mengikut kehendak penyelaras tesis kami, saya dikehendaki membuat Analisis Kendiri dengan menjawab beberapa soalan yang dikemukakan mengikut bab-bab tertentu.



Tujuan menjawab soalan yang dikemukakan ialah untuk menentukan sejauhmana kekuatan dan kelemahan yang terdapat pada diri saya terhadap pembelajaran persekitaran hipermedia. Kemudian, setelah menjawab soalan-soalan yang dikemukakan, saya mendapati kedudukan saya dimana saya mencapai:-

Tahap Mencari Maklumat adalah 88%
Tahap Memilih Maklumat adalah 78%
Tahap Menyimpan Maklumat adalah 83%
Tahap Mempelajari Maklumat adalah 80%

Kemudian, saya dikehendaki untuk melakukan Penilaian Kendiri. Penilaian Kendiri ini adalah bertujuan merefleksi aktiviti pembelajaran yang telah dilalui. Berlakunya perbezaan di sini apabila di bandingkan tahap pengetahuan saya sebelum dan selepas mempelajari web Metaku. Di sini saya kemukakan keputusan Penilaian Kendiri yang dilakukan:-

Tahap Mencari Maklumat adalah 89%
Tahap Memilih Maklumat adalah 82%
Tahap Menyimpan Maklumat adalah 84%
Tahap Mempelajari Maklumat adalah 83%

Kami disarankan untuk mengikut arahan yang seterusnya dari semasa ke semasa….

No comments: